Beste lezer,
Dit is 2012, waarin niet meer onder ons:
Ω Nora Ephron | [Sc] Silkwood | When Harry met Sally... | Sleepless in Seattle |
Ω Carlo Rambaldi | [D] 4 mosche di velluto grigio | Close Encounters of the Third Kind | Alien | E.T. | Dune |
Ω Bruce Surtees | [C] The Beguiled | Dirty Harry | The Outlaw Josey Wales | Beverly Hills Cop | Pale Rider |
Ω Theodoros Angelopoulos | [R] Eternity and a Day | Landscape in the Mist |
Ω Tony Scott | [R] The Hunger | Top Gun | True Romance | Man on Fire |
Ω Ruud van Hemert | [R] Schatjes! | Mama is boos! | Honneponnetje | Ik ook van jou |
Ω Ernest Borgnine | [A] From Here to Eternity | Marty | The Dirty Dozen | The Wild Bunch |
Ω Piet Römer | [A] Als Twee Druppels Water | Wat Zien Ik | De Lift |
Ω Sylvia Kristel | [A] Frank en Eva | Emmanuelle |
Ω Ben Gazzara | [A] Anatomy of a Murder | The Killing of a Chinese Bookie | Opening Night | The Big Lebowski |
Ω Jeroen Willems | [A] De Grot | Simon | Nachtrit | Boven is het stil |
For Your Eyes Only LEZERS TOP 2012
|
Beklemmende traktatie van onze Deense vrienden. Een welhaast perfect script met enorm vakmanschap op het doek getoverd.
De miskende diamant van 2012, waarschijnlijk omdat Charlize Theron volstrekt schaamteloos met volle overgave een totale bitch speelt.
Het is mijn stellige overtuiging dat de complete werken van Stanley Kubrick nog tot in de lengte van decennia bestudeerd zullen worden door mens, machine en eventuele buitenaardse wezens. Deze documentaire heeft de perfecte vorm gevonden voor het presenteren van vier even intrigerende als vergezochte theorieën over de betekenis van The Shining.
Neerlands hoop in bange dagen. Met het spaargeld van Ruben van der Meer, maar zonder financiering van het Nederlands Filmfonds tot stand gekomen.
Kijk, het kan dus toch: een lyrische en speelse 3D film. Van oude meester Martin Scorsese.
The stuff that nightmares are made of. Britse shocker begint als een kitchen sink drama om vervolgens de totale waanzin op te zoeken.
Bond is terug en deze keer is het persoonlijk. Mooi hoe de formule al 50 jaar overleeft en springlevend oogt. Maar ik vraag me af: wat zou Ian Fleming hier van vinden?
Bewonderenswaardige poging om het onverfilmbare boek van Kerouac op het scherm te krijgen.
De slasher formule ontleed met academische precisie. Knap werk, maar gaat enigszins ten koste van het onbekommerde 'verstand op nul' plezier dat de beste voorbeelden van dit genre bevatten.
Schreeuwerige afsluiting van Nolan's uitstekende Batman trilogie. Hollywood staat alweer klaar voor een nieuwe invulling.
Iedereen mag van mij doen met de Alien franchise wat ie wil, maar uitgerekend Ridley Scott probeert hier een deel van de magie en het mysterie van het origineel weg te nemen. Ridley zou beter moeten weten.
Volop genoten weer van deze onvervalste Wes Anderson.
Er zit dus toch nog goedheid in de mens, ondanks de rauwheid van het bestaan.
Affleck verbaast vriend en vijand met een erg knap gemaakte thriller, met heerlijke bijrollen van Goodman en Arkin.
Pompende actie zoals zelden gezien. Deze Indo's kunnen er wat van..
Terwijl je het onheil langzaam voelt naderen is het heerlijk kijken naar deze cop-buddy movie. Alleen die shootout is jammerlijk onrealistisch.
Stijlvol, meeslepend en de klassieke James Bond is na 3 films eindelijk geboren. Met een perfect gecaste Javier Bardem die gaat voor de titel beste Bond villain ooit.
Erg fijn eerbetoon aan Melies.
Het is sowieso al knap om geloofwaardig een pratende Teddybeer neer te zetten. En met mijn soort humor ook nog, blijkbaar.
Hoewel de minste van de drie, toch weer een prima afgeleverde actioncomic verfilming, met een indruk inboezemende Bane (Tom Hardy).
Vlekkeloos verfilmde actioncomic, speelt het erg safe en gaat qua verhaal nergens over, maar levert desondanks prima vermaak. En The Hulk redt zowel de film als de mensheid: "That's my secret, I'm always angry."
Tolkien draait zich om in zijn graf met deze verkrachting van zijn meesterwerk. Alleen de scene met Gollum is 10 minuten fascinerende cinema.
Pure waanzin van de Hollywood-fabriek om zo kort na de trilogie van Sam Raimi weer met een nieuwe versie van de spinnenman te komen.
Ik vond het vooral jammer dat niet de hele crew op het eind werd afgeslacht, dat had me heerlijk geleken. Dan had het misschien ook nog wat geworden met de onvermijdelijke sequel van de prequel.
In een donker en glooiend Anatolië weigert het landschap haar geheimen prijs te geven. Gedurende een nachtelijke zoektocht blijken de hoofdpersonen meer met elkaar gemeen te hebben dan je op het eerste gezicht zou denken.
Dé actiefilm van het jaar, of eigenlijk van de afgelopen jaren. De charismatische hoofdpersoon vecht zich met Pencak Silat op ongekende wijze langs het tuig van de richel.
De negen stadsverhalen zijn even pompeus als prikkelend en doen je hoofd tollen. Mijn favoriet is de groene, grafbloemen etende clochard, Monsieur Merde.
Het klassieke verhaal van Cathy en Heathcliff is dit keer verfilmd via alle zintuigen: pijn, agressie, woede en onmacht versterkt door modder, wind, koude en regen.
Foster, Winslet, Reilly en Waltz laten zich heerlijk gaan wanneer ze op geciviliseerde wijze het wangedrag van hun zoontjes uitpraten.
De liefde tussen twee vroeg-dertigers bloeit zeer ingetogen op, maar werkt het nog wanneer het weekend voorbij is?
Jaap Jongbloed zou een hele kluif hebben aan dit mooiste meisje van de klas. Charlize Theron gooit alle remmen los bij een poging om haar middelbare school-scharrel te heroveren en zo haar lege leven te vullen.
The Bully and the Tease doorbreken elkaars gesloten wereld.
Anderson verrast niet meer maar de toewijding spat telkens weer van het doek. Het sprookjesuniversum voelt nog altijd als een familie fotoalbum vol zoete herinneringen.
Een thriller en komedie inéén smeden is vragen om problemen. Het lukt deze stijlvolle, historische en filmische trip naar het eind van de jaren zeventig.
Muay Thai pin-up Gina Carano brengt het er prima vanaf in haar eerste hoofdrol tussen de A-list vriendjes van Soderbergh.
Na een geslaagde Jason Bourne missie belandt Bond via een mislukt Quantum debakel nu in een Bruce Wayne identiteitscrisis. Dit inspiratieloos verhaal bewijst 50 jaar Bond-films een slechte dienst en wordt slechts opgeleukt met enkele knipogen naar het verleden.
Ook Ridley Scott knipoogt zich een spierverrekking zonder een interessant verhaal te vertellen. De Alien-saga verdient meer intellect en warmte in deze confectie karakters.