Tess te A.
zonder toelichting probeer ik 5 tops en flops te bedenken:
a) Tops uitgekomen in 2005
1. Rize
2. Sin City
3. Chronicles of Narnia
b) Flops gezien in 2005, eerder uitgekomen
1. Troy
2. The incredibles
3. Touching the void
¤ technisch en ook qua spelen een schitterende film maar ik zat de hele tijd o nee o nee o nee, qua van kwaad tot erger gehalte.
Toch een toelichting, een paar films heb ik nog niet gezien: Sideways en The life Aquatic.Die zouden toch ook wel in mijn tops lijst kunnen voorkomen.
c) Nog een lijstje: toppers gezien in 2005, maar eerder uitgekomen
ik wacht meestal op de DVD! niet afhankelijk van de kwaliteit van een film, wel van de mate waarin je hem op bigscreen zou moeten zien om hem ten volle te waarderen, de big screen factor.
5. Cloaca
2. Eternal Sunshine of the spotless mind
4. Meet the Fockers
1. La Meglio Gioventu
3. Phileine zegt sorry
Wellicht is een combi van a) en c) nog interessant
1. Rize
2. La Meglio Gioventu
3. Sin City
4. Meet the Fockers
5. Eternal Sunshine of the spotless mind
6. Chronicles of Narnia
7. Phileine zegt sorry
8. Cloaca
Ten slotte to spice things up nog mijn 'safe list'
lijst van bekende mensen met wie je het (ja, hιt) zou doen als je de kans kreeg, zonder dat dit gevolgen heeft voor je relatie (om te dopen in 'you wish list' voor degenen zonder relatie, wat in feite op hetzelfde neerkomt). Bv. acteurs/-trices voor wie je naar een film gaat al weet je dat de film kut is. Ook 5. (dit is veel makkelijker hoor jongens!)
1. Joaquin Phoenix
2. Orlando Bloom
3. Antonio Banderas
4. Enrique Iglesias
5. David Boreanaz
Robert te G.
Hierbij mijn 2005 lijstje. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik, na Curacao, nog even in de luchtige oppervlakkige sferen ben gebleven, en die goedbedoelende wereldcinema redelijk aan mij voorbij heb laten gaan. Mijn absolute toppers van 2005 zijn dan ook Sideways en The Wedding Crashers, de laatste vooral vanwege de grootste oneliner dichtheid in comedy sinds jaren. Million Dollar Baby vind ik vanuit Amerikaanse oogpunt een moedige filmpje, Crash is de Short-Cuts van de jaren 0 en Sin City de Pulp Fiction van nu. Bill Murray is sinds hij gestopt is met acteren of juist aan overacting doet, ik weet het niet, altijd grappig en 40 Year Old Virgin, ach waarom niet.
Crash
Broken Flowers
The Life Aquatic with Steve Zissou
40 Year Old Virgin
Million Dollar Baby
Sideways
Sin City
Wedding Crashers
Remco te E. in V.
Toppers:
Syriana
¤ met mijn excuses voor de in nederland woonachtigen
Good Night and Good Luck
¤ van hetzelfde
Primer
Land of the Dead
¤ VW en LePaulski: Gaat U heeel diep schamen!
A History of Violence
The Machinist
War of the Worlds
Flopper:
Sideways
¤ Na alle opgeklopte verhalen toch gaan kijken....niet doen dus!
Maya te U.
Op de valreep dan mijn toplijstje 2005. Het was een slap jaar wat betreft het aantal keren dat ik lekker onderuitgezakt in de bioscoop een filmpje kon kijken. Maar wel een paar toppers gezien. Hier komen ze, allemaal op de gedeelde nummer 1 plek.
Crash
¤ Crash gaat over racisme en geweld in Los Angeles. De oorzaak van alles: de extreme eenzaamheid en gebrek aan contact met elkaar. Dus laten in dit overvolle landje vooral een beetje aardig biljven voor mekaar.
Non ti muovere
¤ Lekker sentimenteel menselijk drama over vreemdgaande chirurg in Rome.
Broken Flowers
¤ Weemoedige maar soms ook erg komische roadmovie over alleenstaande man die op pad gaat om zijn ex-en op te zoeken. Wie van hen heeft hem de roze brief gestuurd en is de moeder van zijn zoon?
King kong
¤ Wie kent niet het verhaal over de liefde tussen de reuzengorilla en de mooie blondine en zijn onvermijdelijke neergang als hij verliefd wordt op haar? Dit keer met nog meer spanning, meer romantiek en schitterende beelden (beter dan Jurassic Park!!).
MArk te A.
TOPS
Bin Jip
Sin City
2046
Batman Begins
Broken Flowers
Charlie and the Chocolate Factory
Crash
Wallace and Grommit and the Curse of the Were-Rabbit
Hotel Rwanda
All the Invisible Children
¤ (zwaar ondergewaardeerd jaja haha)
FLOPS!
de rest: het was een K*^*&$T film jaar een flop 100 was makkelijker dan een top 10 geweest
vooruit dan:
Mr & Mrs Brad Pitt eehhh Smith
06/05
¤ (is dat een komedie?)
Wedding Crashers
¤ ajajaj die jongens raken hun touch kwijt
Machiel te H.
Beste films 2005
Saw
Million Dollar Baby
Be cool
Hotel Rwanda
Mr. & Mrs. Smith
Hitch
The Skeleton Key
Hide & Seek
Assault on Precinct 13
Shall We Dance
White Noise
Flops 2005
Fantastic Four
Flightplan
Robots
The Exorcist: The Beginning
The Aviator
War of the Worlds
Meet the Fockers
The Interpreter
Klaas te U.
slechts weinig films uit 2005 gezien maar hier komen ze.
Top 3:
1. Sin City
¤ superdesuperdesuper !! way een eye-candy zoals erik het prachtig verwoord. het verhaal is volstrekt oninteressant, maar wat een stoere film!!
2. Crash
3. Bombon - el Perro
¤ mooie, tragische beelden en verhaal. wel een beeeetje traag.
4. mr. & mrs. smith
¤ lekkere actie, weinig pretentieus. lekker voor als je helemaal niets aan je hoofd wilt hebben.
Flop 2:
1. los muertos
¤ over traag gesproken ... pff ... bij tijd en wijlen mooie film, met regelmaat knokken tegen de slaap.
2. las mantenidas sin suenos
¤ een wat zware, deprimerende argentijnse film. niet geheel pakkend. geen aanrader.
Hester te U.
mijn lijstje:
1. Eternal sunshine of the spotless mind
2. Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit
3. Charlie and the Chocolate Factory
ik leid aan geheugenverlies, want dit zijn allen films van de afgelopen maanden...
Harley te A.
Ook in 2005 daalde het bioscoopbezoek, zo ook mijn bezoek aan het grote witte doek. Slechts tien films passeerden mijn netvlies, waarvan maar een enkele het verdiende daarop gebrand te blijven staan. Kortom:
Top 3:
1. Crash
¤ Laat een kant van Amerika zien, die men liever niet laat zien. Wat goed is, kan slecht zijn. Omgekeerd geldt hetzelfde. Gezien in the States.
2. Merry Christmas (Joyeux Noel)
¤ Prachtige film over het vieren van Kerstmis in de loopgraven van de eerste Wereldoorlog.
3. Mr. & Mrs. Smith
¤ Een stoeiende Brad en Angelina maken elkaar het leven zuur. Het mijne niet. Heerlijk, ongecompliceerd entertainment, verstand op nul. De leukste in zijn soort.
Flop 3:
1. Cursed
¤ Je vraagt je af waarom je nog naar een Sneak Preview gaat, als je zulke slechte films te zien krijgt. Craven's wanprestatie hangt van clichιs aan elkaar en boeit geen moment.
2. The Interpreter
¤ Teleurstellend, weinig verrassend. Nee, zo gaat die VN natuurlijk nooit leven bij de Amerikanen. Dieptepunt was het accent van mevrouw Kidman.
3. Het einde van War of the Worlds
¤ Was het geld op of zo? In vijf minuten werd de strijd beslecht in het voordeel van de mens.
Tot slot nog even in willekeurige volgorde de films die ik het komende jaar nog op DVD wil zien, waarbij ik concludeer dat het andermaal een mager jaar is geweest in filmland:
1. The Assassination of Richard Nixon
2. Hooligans
3. Hotel Rwanda
4. Het Schnitzelparadijs
5. Sideways
6. The Skeleton Key
7. Sophie Scholl
8. Team America
9. Vet Hard!
10. March of the Penguins
Eveline te L.
Hierbij de resultaten van de Leidse jury. Dit jaar heb ik 44 films
bekeken, bijna op mijn doelstelling van 1 film per week!
De TOP 10:
1. Mar Adentro
2. Vera Drake
3. Broken Flowers
4. The Edukators
5. Ladies in Lavender
6. Un long dimanche de fiancailles
7. Millions
8. Sophie Scholl
9. What the #$*! do w? (k)now!?
10. Benzina
De FLOP 3:
1. The Grudge
2. White Noise
3. The Skeleton Key
Bollers te A.
Hier dan de lijst over 2005:
Tops
1. King Kong
¤ Fantastische remake van de klassieker, en maar 1 man had dit succesvol
kunnen doen, ja ja Peter Jackson. Is hij in de afgelopen jaarlijstjes ook
niet al 3 keer voorgekomen?? Waanzinnige special effects, een levensechte
Silverback en de mooie Naomie Watts. Volgens sommigen duurt deze versie te
lang. Ik vind dat alle aanvullingen op de klassieker perfect werken en dat
de karakters (inclusief Kong) zeer de moeite waard zijn. Enige minpuntje
zijn een groep op hol geslagen Brontosaurussen, Jackson's versie van de
stieren in Pamplona! Ietwat over de top. Maar voor de rest een emotionele
en zeer spectaculaire ode aan het origineel. Peter, you did it again!
2. 2046
¤ Wong Kar Wai is voor mij de ontdekking van 2005. 2046 Was echt een trip met hele fijne muziek en Zhang Ziyi.
3. Sideways
¤ Tja, twee kerels op reis en aan de zuip. Met de perfecte cast en regisseur kan dat heel leuk worden. En leuk is het!! Er staat weer wijn op de kaart!
4. Calvaire
¤ De Ardennen chainsaw massacre!
5. A History of Violence
¤ Cronenberg!
Flops:
Omdat ik een groot deel van het jaar werkzaam ben geweest bij Pathe de Munt
heb ik veel potentiele flops langs zien komen waar ik gratis naar binnen had
gekund. Maarrrr dit heb ik nagelaten omdat ik mijzelf niet graag kwel met
een bud-film. Dus is mijn flop lijstje eigenlijk heel kort gebleven, waar ie
lang had kunnen zijn. Films als White noise, Ring 2, Son of Mask, Snowfever
heb ik niet gezien namelijk.
Wel kan ik zeggen dat voor mij de flop van het jaar de film Mr. and Mrs. Smith is. In de hele controverse rond Angelina, Brad en Jennifer werd deze film zwaar gepromoot. En dat was wel nodig ook, want deze overbodige True Lies rip-off is een complete flop zonder enige
inhoud. De film draait puur en alleen om de twee geilste Hollywoodsterren
van dit moment, en lijkt wel voor hun eigen plezier gedraaid.
Naast deze is er nog een film duidelijk het vermelden waard. Deze film, die de nodige
overeenkomsten vertoond met de vorige, heb ik alleen niet uitgezeten. Dus
mogelijk nog slechter dan Mr. and Mr. Smith. Dit is de film Sahara. Ja, ja,
weer twee Hollywood geiltjes! Matthew McConaughey en Penelope Cruz. Jammer,
jammer what a bummer!! Tja, onze mooiste Spaanse schone is door Hollywood
opgeslokt en in dit soort films blijft er weinig tot niets van haar
reputatie heel. Dussss Hollywood, richt je eens op wat anders dan alleen dat
uiterlijk vertoon, want het is namelijk zeer irritant. En uiterlijk schoon
kan ook goed gebracht worden, ik noem maar een 2046 met Zhang Ziyi (Zie Top
lijstje).
Beek te A.
Top:
06/05
¤ Van Gogh's laatste speelfilm verdiende meer dan die paar duizend mensen die de moeite namen om naar de bioscoop te gaan. Een complotthriller over de moord op Fortuyn die de aandacht
weet vast te houden.
Jarhead
¤ Soort van Three Kings, geregisseerd door Sam Mendes (American Beauty). Geeft vermoedelijk een eerlijk beeld van een Amerikaanse soldaat ten tijde van Gulf War I.
Wedding Crashers/Kicking & Screaming
¤ Beide comedies starring Will Ferrell. Voor wie dacht dat Ferrell's rol als "Frank the Tank" in Old School zijn dieptepunt (lees: hoogtepunt) was.
Flop:
Sin City
¤ Geschikt voor comic (Frank Miller) liefhebbers, maar voor de argeloze biosoopbezoeker een film die al snel gaat vervelen en zelfs gaat irriteren: Inventief die zwart/wit beelden met toch wat spaarzame kleuren, wat wordt er weer bruut gehakt, ah QT is special guest director. Het zal wel, film kon mij weinig boeien.
Harry Potter 4
¤ Geen enkel HP boek gelezen, deel 1 t/m 3 niet gezien.
Tsja, wat moet je dan met deel 4....
Bart-Willem te A.
Ik heb genoeg films gezien dit jaar (zie BW's PP voor een overzicht), toch kwam ik bij het
opstellen van mijn lijstje niet aan tien topfilms. Vandaar dit jaar een
rijtje top en een rijtje 'de moeite waard'.
De toppers:
1. Mar Adentro
¤ Aménabar's portret van een man die strijd om zijn leven te
mogen beλindigen is innemend en krachtig tegelijk, niet in de laatste
plaats door het ijzersterke acteerwerk van Javier Bardem. Klasse.
2. Le conseguenze dell'amore
¤ Man is gevangene van de mafia en besluit een laatste keer het heft in
eigen hand te nemen - met zijn ondergang tot gevolg. Dit klinkt als de
synopsis van een actiefilm, maar deze film bewijst dat een dergelijk
verhaal op ingetogen wijze verteld veel beter tot zijn recht komt.
3. A History of Violence
¤ Actiefilmgeweld in een niet-actiefilm gaat meestal niet goed. Subtiel
spel en actiefilmgeweld is ook een ongewone combinatie. Maar het kan
wel, zo blijkt.
4. Hawaii Oslo
¤ Boeiende film over (reddende) engelen in een broeierig Oslo. Helaas
werd deze film iets te veel vergeleken met Magnolia (dat niveau haalt
ie niet), zodat de recensies vaak wat negatief van toon waren. Dat is
jammer, want de film is zeker de moeite waard.
De subtopper (5) en overigen 'de moeite waard':
5. Bin-Jip
¤ Magisch realisme doet het bij mij altijd goed.
6. Enduring Love
¤ De openingsscθne is briljant, daarna zakt het helaas wat in.
7. Wallace and Grommit and the Curse of the Were-Rabbit
¤ Je moet er misschien van houden, maar als je dat doet zijn W&G altijd
leuk.
8. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
¤ Als je het boek lang geleden hebt gelezen, brengt de film prettige
herinneringen daaraan boven.
Laatste opmerking: als ik Sideways in de bioscoop had gezien, had deze
makkelijk de toplijst gehaald. Maar ik zag 'm op dvd, en dat telt dus
niet...
Dan de dieptepunten van het jaar:
1. Kingdom of Heaven
¤ Ridley Scott stelde nogal teleur met dit nietszeggende epos met bijna
net zo weinig diepgang als Troy. Zette Brad Pitt in die film nog een
platte karikatuur neer (een narcistische Achilles), Orlando Bloom doet
helemaal niets om zijn personage ook maar enig profiel te geven. Liam
Neeson en Jeremy Irons leveren wel degelijk acteerwerk, maar daar is
de film niet meer mee te redden.
2. Flirt
¤ Tsja. Laat ik over deze film maar zwijgen (ik kan me er ook weinig
meer van herinneren).
3. The War of the Worlds
¤ Ik moet gewoon niet meer naar films van en met Tom Cruise gaan.
Ook The Life Aquatic kon me overigens maar matig boeien, maar deze film
heeft de mazzel dat de floplijst traditiegetrouw maar uit drie films
bestaat.