Remco te E. in de V.
Hier zijn ze dan; ik heb me geprobeerd aan de nederlandse lijst te houden,
maar heb 'no country for old men' er wel bijgezet en blood diamond er af
gelaten, want die had ik er vorig jaar al op staan. Helaas 'control' nog
niet kunnen zien, dus die kan er nog niet bij zitten alhowel de
verwachtingen hoog gespannen zijn voor die film:
1. Michael Clayton
¤ Ik weet wel, niet helemaal orgineel, maar een bij-de-tijdse film die ook
nog eens de meest vermakelijke was van het afgelopen jaar. Nummer 1 dus.
2. No Country for Old Men
¤ De broertjes Coen maken een meesterwerkje. "You don't have to do this" is
the movie quote van het jaar.
3. The Number 23
¤ Aan het einde van de film loopt het allemaal wat in het honderd, maar voor
het idee en sterke Jim Carrey
4. The Good Shepherd
¤ Solide!
5. Eastern Promises
¤ De meningen lopen erg uiteen over deze film, maar ik vond het een van de
spannendste van het afgelopen jaar, en dus op de lijst.
6. The Prestige
¤ Dankzij fantastische bijrol van David Bowie komt deze in mijn lijst.
7. Letters from Iwo Jima
¤ Ken Watanabe is een van de weinige acteurs van wie je vergeet dat ze acteren
8. The Bourne Ultimatum
¤ Gewoon erg spannend; hiervoor ga je naar de bios.
9. 300
¤ Moet op groot doek gezien worden, en is dan overweldigend.
10. The Good German
¤ Mooi gemaakt en een prima concept. Jammer dat het af en toe iets te
langdradig is om de kijker volledig mee te trekken.
Flops
1. Nacho Libre
¤ piece of junk!
2. Ocean's 13
¤ ze moeten hier echt eens mee ophouden.
3. Lions for Lambs
¤ let wel; ik vond dit best een goede film, maar was
gericht om de amerikanen wakker te schudden en aangezien ik de enige in de
zaal was om het te aanschouwen, kunnen we rustig zeggen dat dat enorm
mislukt is.
Beek te U.
Mijn selectie uit het karige aantal films dat ik dit jaar in de bios gezien heb (zaten geen flops bij).
Top
1. The Departed (uit 2006 maar pas gezien in 2007)
¤ De sterrencast maakt de verwachtingen waar, waarbij Di Caprio nog het meest schittert.
2. Ratatouille
¤ Pixar animatiefilm die ook voor volwassenen prima te pruimen is. Prachtig gemaakt.
3. The Bourne Ultimatum
¤ Jason Bourne heeft weer geen seconde rust in dit afsluitende derde deel boordevol spetterende slag & stoot actie.
MArk te A.
Shit SERIEUS (voor zover dat voor lijstjes geldt)
1. Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
¤ Wie zei dat er uit de US geen topfilms meer komen?
2. No Country for Old Men
¤ Een western van de Coen Brothers DUS niet gezien zeker? Huren!
3. American Gangster
¤ VW schut meewarig zijn hoofd: Ridley Scott in een top 10 op mijn site? Eat that J
4. Ratatouille
¤ Wat zegt deze top 10 als er een kokende rat in staat?
5. Eastern Promises
¤ VIGGOOOO rekent eindelijk af met de Hobbits
6. Grindhouse
¤ Nooit gedacht dat Rodriguez en Tarantiono nog eens worden ondergewaardeerd? Bij deze!
7. The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford
¤ Een western met Brat Jolie DUS niet gezien zeker? Huren! (PS VW 2x RS J)
8. 10 Canoes, 150 Spears, 3 Wives
¤ Je gaat er bijna van denken
(150 Canoes, 10 Wives ehhhhh)
9. Hot Fuzz
¤ Omdat dit Charlies Angels 3 is, toch VW?
10. Control / Blind / Dennis P.
¤ Uitersten maar allen super, NL cinema leeft (nog?)
Robert te B. in M.
Hierbij mijn lijstje voor 2007.
Niet in willekeurige volgorde wordt mijn lijstje gevuld met een hoop moordlustige Afrikanen, een sadistische Stasi hier en daar, een paar moffen, zielige kuikentjes en uiteindelijk de redding door Jezus en zijn Amerikaanse helpers.
1. Blood Diamond
2. Jesus Camp
3. The Last King of Scotland
4. Das Leben der Anderen
5. Letters from Iwo Jima
6. Our Daily Bread
Ik wens jullie allemaal een fantastisch, realistisch, vredelievend en wereldreddend nieuw filmjaar.
Marlous te A.
eervolle vermelding:
Lifted
¤ Het voorfilmpje van Ratatouille. Maar dit zou volgens mij andersom moeten zijn. Wat een geweldige hilariteit. Tranen lopen niet snel over mn wangen, maar hierbij...zo onverwachts en zo grappig. Mijn filmtopper van 2007! Pixar Shorts forever!
Top
Transformers
¤ Heerlijk jeugdsentiment wat ook nog eens verbluffend goed gemaakt is! Onder de indruk hoe goed de animatie en de 'echte' film perfect in elkaar pasten.
Transformers maakt ook meteen de grootste misser van het jaar: hoe durven ze Megatron een andere stem te geven?! Megatron is Megatron niet zonder zijn legendarische stemgeluid!
Control
¤ Kan niet uitleggen wat het is in deze film dat zo'n indruk heeft gemaakt. Was het het acteerwerk, was het zwart/wit filmen, was het ... ik hou het maar op de genialiteit van Anton Corbijn.
Adam's Apples
¤ Hoe verzin je het? Beetje vreemd, maar wel komisch. Adam's grofheid is ronduit grappig omdat zelfs mn eigen vingers gingen jeuken bij het eeuwige optimisme van Ivan.
Michael Clayton
¤ Omdat het zo compleet onverwachts zo'n goede film was .
Flops
Ratatouille
¤ Leuk en knap gemaakt hoor, maar ik verwacht gewoon meer humor van Pixar. Lijkt nu al teveel opgeslokt te worden door Disney. En na lekker gemaakt te zijn door 'Lifted' een zware desillusie. Jammer.
Machiel te U.
Hier mijn lijstje, ondanks dat ik niet zoveel films heb gezien. Dit jaar verassend, want ik heb niet mijn grote favoriet SAW op 1 staan. Zelfs niet op 2.
Top
1. Das Leben der Anderen
2. Blood Diamond
3. Saw 3
4. The Bourne Ultimatum
5. Apocalypto
Flop
1. Transformers
2. Zodiac
3. Ocean's 13
4. Pirates of the Carribean 3
Guus te A.
Ik heb er warempel een top-10 van gemaakt. Het was moeoeoeoeoeilijk.
Top
1. A Guide To Recognizing Your Saints (D. Montiel)
¤ Hartverscheurend, intelligent en de beste cast this side of Mars. Winner.
2. Letters From Iwo Jima (C. Eastwood)
¤ Moge Clint de 100 halen. Wat een film, adembenemend en uniek. Hulde.
3. The Last King of Scotland (K. Macdonald)
¤ Super camerawerk van Anthony Dod Mantle, waanzinnige rol van Whittaker. Vormvast en overtuigend.
4. Infamous (D. McGrath)
¤ Maakt van eerdere Capote een belachelijke film. Toby Jones shows how it's done en Daniel Craig is enorme aanwinst als killer Perry.
5. 300 (Z. Snyder)
¤ 2007 was absoluut het jaar van de genrefilm. Instant classic and new (pop-)cultural icon. Must-see.
6. Sicko (M. Moore)
¤ Waarschijnlijk de griezeligste film van het jaar. Deprimerend ook, zijn beste tot nu.
7. 30 Days Of Night (D. Slade)
¤ Een horrorfilm zoals het hoort: spannende, gierende, duisternis omarmende achtbaanrit.
8. Pan's Labyrinth (G. Del Toro)
¤ Toen dat monster zijn handen als ogen gebruikte, had ik er weer een nachtmerrie bij.
9. Exiled (J. To)
¤ Hong Kongse spaghettiwestern is pitch-perfect. Pure mannenromantiek.
10. The Science of Sleep (M. Gondry)
¤ Gezien in Kriterion aan de Roeterstraat. Niet echt een goede film, maar heerlijke herinneringen...
Anne-Marie te W.
schraal jaar, mijn schuld
1. Pan's Labyrinth
2. The Last King of Scotland
3. Black Snake Moan
Maaike te A.
Ik heb even geteld en in 2007 heb ik 44 films (uit 2007) gezien.
Dit zijn de tien beste (in alfabetische volgorde):
Adam's Apples
Cashback
The Diving Bell and the Butterfly
Fur
A Guide to Recognizing Your Saints
I Am Legend
Infamous
The Last King of Scotland
Das Leben der Anderen
Pan's Labyrinth
En dit zijn de vijf slechtste (in dezelfde volgorde):
Alles is Liefde
Bee Movie
Next
Resident Evil: Extinction
Transformers
Bollers te A.
Tops
1. Adams Apples
¤ Ongekend grappig en toch ook melancholisch! Touched me deeply
2. Pans Labyrinth
¤ Beautiful fairytale (afgezaagd hθ!)
3. Apocalypto
¤ Rollercoaster ride by Mel Gibson
Flops
1. Transformers
¤ What can I say: Van alle mensen binnen dit forum was ik zonder twijfel de grootste Transformer-fan. Van de cartoon uit de jaren '80 wel te verstaan. Maar degene die deze bagger heeft gemaakt heeft de cartoon niet begrepen!
Harley te U.
In het jaar 2007 heb ik maar 4 films in de bioscoop mogen bewonderen. Waar ik me vooral over heb lopen verwonderen is echter de staat van de Utrechtse bioscopen. Het alternatieve circuit is prima, maar de grote bioscopen zijn eigenlijk een schande voor de stad. Vooral de Catharijne-bioscoop is sfeerloos tot en met. Daar durf je 's avonds je pitbull-terrier nog niet uit te laten, zeg maar..
Maar 4 films dus, waarvan 3 top en 1 flop. Daar gaan we.
Top
1. Michael Clayton
¤ Clooney is gewoon een goede acteur en het scenario is uitstekend.
2. The Lookout
¤ Misbruik maken van iemand's onvermogen wordt uiteindelijk toch gewoon afgestraft en zo is het!
3. Alles is liefde
¤ Echt een kerstfilm, al gaat ie over sinterklaas. Een film, waar je met een lekker gevoel uitkomt en dat is ook wel eens leuk.
En de flop is wederom
1. Ocean's 13
¤ Een paar jaar geleden was het Ocean's 12, nu dus het vervolg. Ondanks de sterrencast weer inspiratieloos.
En dan mijn lijstje films, die ik nog graag wil zien, maar nog niet gezien heb (in alfabetische volgorde): Alpha dog, American gangster, Blood diamond, Bobby, The Bourne Ultimatum, Death of a president, Ex-drummer, Die Falscher, Goud, Jesus Camp, Knallhart, Das Leben der Anderen, The Simpsons Movie.
Bart-Willem te A.
Dit jaar heb ik erg veel films die ik in de bioscoop had willen zien gemist. Mijn lijstje is daardoor beperkt, maar desondanks heb ik wel een paar juweeltjes gezien.
Top
1. The Diving Bell and the Butterlfy
Das Leben der Anderen
3. The Last King of Scotland
Twee films op ιιn dit jaar, beiden totaal verschillend en ik kan daardoor moeilijk kiezen.
Op enige afstand:
4. Blood Diamond
5. Letters from Iwo Jima
6. Michael Clayton
Overige vermeldingen (niet goed genoeg voor de top maar ze zijn een lust voor het oog)
Earth
¤ Waanzinnig mooie beelden (vandaar deze vermelding, de fotografie is -- zeker op groot doek -- spectaculair), de opbouw (volgorde/keuze en thematisering van de getoonde ecosystemen/soorten) is echter weinig consistent en het commentaar van Patrick Stewart is ronduit irritant. Daarbij is het eind naar mijn smaak te moraliserend. Gemiste kans.
300
¤ Er is veel op deze film aan te merken (testosterongehalte, karikaturisering van de personages, platheid van het verhaal, etc.), maar de beelden vond ik prachtig.
Flops
The Prestige
¤ Misschien niet de grootste flop, maar voor mij wel de grootste tegenvaller. David Bowie als Tesla is erg vermakelijk, maar verder zwalkt het verhaal te veel.
Kicks
¤ Film waarvan ik vergeten was dat ik 'm had gezien.
Voor de volledigheid: de films die ik niet heb genoemd maar wel heb gezien zijn: Alles is liefde, Enchanted, Ocean's 13, Pirates of the Caribbean, The Simpsons Movie
Femke te U.
Niet veel films gezien het afgelopen jaar maar tot het volgende gekomen.
Top
1. Azuloscurocasinegro
¤ Met een stralende zon buiten en 25 graden op de thermometer gezien in LHC in Utrecht. Als enige zaten ik en een vriendin in een pikdonkere bioscoop...Over keuzes maken in het leven, liefde, ziekte, schuldgevoel, verdriet en machteloosheid. Zware thema's komen voorbij zonder dat het echt zwaarmoedig wordt. Goed acteerwerk en mooie dialogen. Wat is het toch met die Spaanse films? Geen niemendalletjes en ze laten je niet meer los!
2. Alles is liefde
¤ Ja wat valt er nog te schrijven over een film die breed uitgemeten is en al de hemel ingeprezen was voordat ie uberhaupt bezoekers kon trekken?
Met hoge verwachtingen ging ik naar deze film, al wat angstig dat het alleen maar tegen kon gaan vallen... Maar met een glimlach op m'n gezicht kwam ik de bioscoop weer uit. Lekkere feel good movie; Love Actually van Hollandse bodem. Weliswaar een iets dunnere verhaallijn maar zeker niet minder leuk! En nu nog droom ik van Prins Valentijn!
3. The Lookout
¤ Drama/ thrillerachtige film met 'waar ken ik die hoofdrolpersoon ook alweer van?' Joseph Gordon Levitt ; o ja van 3rd rock from the Sun. Positief verrast door het acteertalent van deze jongen. De film laat goed zien hoe kwetsbaar mensen zijn met een beperking en hoe makkelijk misbruik van hen kan worden gemaakt. Hiernaast wordt duidelijk dat in een split second je leven een heel andere wending kan krijgen. In het begin ietwat traag maar ik bleef wel geboeid. Interessant en origineel.