Tess te A.
2011, Het jaar waarin ik mijn (1e?) iPad kreeg..
Eergisteren hartelijk gelachen om Stepbrothers, "boats & hoes", met de klassieke combi van Will Ferrel en John C. Reilly. Die ons altijd aan JW Eltingh doet denken... In a good way. Maar dat was natuurlijk 2009.
Evenzo hebben wij wederom zeer genoten van Harold en Kumar blijkbaar zijn wij dol op de puberale bromance. Maar ook ouder.
Cars 2 was ook leuk ik ben dol op Takel en ja, ook voor volwassenen valt er veel te lachen. Het helpt natuurlijk dat Florian de film totaal starry eyed tuusen zijn beste vriendje en mij zat te kijken, en dat ze met hun Cars lego en duplo de boel voortdurend naspelen - merchandise, the longtail, het werkt gewoon. Qua kassa, maar ook qua plezier.
Dat kun je niet echt zeggen van the artist maar dat hebben mijn schoonzusje en ik achteraf in de kroeg goedgemaakt. Een moederhand is gauw gevuld als ze eenmaal zonder kids op stap is.
New Year's Eve hebben we ook gezien, best OK. Maar ik vond Robert de Niro eigenlijk veel leuker, en trouwens de film als geheel veel beter, in Tristan. Ook ouder, was van de week op tv. Voorafgegaan door de Bridge to Tabithia, ook heel mooi en ook te oud.
Verder zij wij dit jaar verhuisd in april en moe geweest van Nina die pas sinds oktober doorslaapt. 14 maanden gebroken nachten, nou... Weinig puf om uit te gaan, let me tell you : )
Dus een karige top drie 2011:
Top
1. Cars 2
2. New Year's Eve
3. The Artist
Henk te D.H.
Top
1. Incendies
2. 50/50
3. True Grit
4. The Inbetweeners Movie
5. Drive
6. Armadillo
7. Super 8
8. Warrior
9. Limitless
10. Horrible bosses
Flop
1. Atack the Block
2. Bridesmaids
3. The Guard
Beek te S.
Top
1. True Grit
Beste van de zeven bioscoopfilms die ik in 2011 gezien heb. Het bekende vakmanschap van de Coen brothers levert ditmaal een vermakelijke western op. Jeff Bridges is in zijn element als Rooster Cogburn, maar speelt zijn rol met een iets te nadrukkelijke knipoog.
Flop
1. Green Hornet 3D
Zoveelste superheldenfilm met een erg gemakzuchtig acterende Seth Rogan in de hoofdrol. Het oppimpen van 2D naar 3D is visueel ook geen succes: Decors lijken van bordkarton, net als de characters.
Overige vijf bioscoopfilms die ik afgelopen jaar gezien heb: The Hangover II / Alle Tijd / Peter Gabriel in Concert - New Blood 3D / Source Code / Nova Zembla 3D.
Mark te B.
Top
1. True Grit
2. Source Code
3. The Adjustment Bureau
4. Paul
5. Black Swan
Flop
1. Captain America: The First Avenger
Bart-Willem te A.
Top
1. Unter dir die stadt
Gestileerde film over gekonkel onder bankiers in Frankfurt
2. The fighter
Meeslepend, indukwekkend geacteerd
3. Rabat
Eindelijk een Nederlandse film die niet aan alle kanten rammelt!
4. The king's speech
Brits drama op zijn best
5. Margin call
Hoe kwamen we ook alweer in die crisis?
6. Rien a déclarer
Belgische humor!
Vermakelijk
• The adjustment bureau
• The ides of march
• Alice in Wonderland
• Pirates of the caribbean - on stranger tides
• Potiche
Flop
1. Super 8
Potsierlijke actiescenes
2. Il grande sogno
Geschiedenis als magere achtergrond voor nog dunner verhaal
3. Harry potter and the deathly hallows - part 2
Tsja...
4. Tinker tailor soldier spy
Leuk geprobeerd (en pluim voor Gary Oldman), maar er had echt meer in gezeten
Guus te A.
Het was het jaar van de middelmaat. Het jaar van:
Het hoe-is-het-mogelijk-de-nieuwe-Peter-Weir-maar-toch-tegenvallende The way back
Het politiek-draait-gaap-toch-gewoon-weer-om-de-zeden The ides of march
Het toch-niet-zo-grappige Bridesmaids
Het op-alles-behalve-zichzelf-lijkende Super 8
Het uiteindelijk-te-saaie Contagion
En volgens mij heeft niemand grote Oscarwinnaar The King's Speech in zijn of haar top 10 staan.
Top
1. A separation
Genadeloos en aangrijpend. Wat een overweldigende ervaring.
2. Tree of life
Knotsgek, enorm intrigerend, een geweldige Brad Pitt (wie had dat ooit gedacht), ademloos gekeken, nog lang over nagedacht en over geouwehoerd.
3. Drive
Nicolas Windig Refn stond vorig jaar ook al in de toplijst. Deze keer een melodrama waarin alles klopt. Drive is een instant classic.
4. Tinker, Tailor, Soldier, Spy
Gezien op 2 januari 2012, toch stiekem in de lijst. Volwassen en voldragen, een kalme én vurige film, doe 't maar 's na.
5. True Grit
Te lang, maar toch goed. Elke film van de Coens heeft prachtig camerawerk, fonkelende dialogen en uitmuntende acteerprestaties. The bastards.
6. The Guard
Ja, leuk. Fijne rol Brendan Gleason, de buddy-buddy met Don Cheadle werkt, die met z'n moeder ook.
7. Barney's Version
Eindelijk weer hoofdrol voor Paul Giamatti. Gewoon kijken.
8. Essential Killing
Voelde richting een meesterwerk gaan, tot het uitdoofde in onbestemdheid. Maar moet gezien worden.
9. Winter's Bone
Waarom maken ze nou niet zo'n film in Nederland?
10. Midnight in Paris
Niemandal, maar een onweerstaanbare niemendal.
Ik noem slechts vijf flops, om mezelf te matigen:
Flop
1. Green Hornet
Michel Gondry laughs all the way to the bank met dit gedrocht. Had ie nou niet moeten doen.
2. The rite
Niet spannend, niet boeiend, niet mooi, niet goed, niet niks.
3. Insidious
Het engste was de indigestie na afloop.
4. The ward
John Carpenter is natuurlijk dood en iemand heeft zijn plaats ingenomen, kan niet anders.
5. Rise of the planet of the apes
Rise of the Bullshit.
Harley te U.
Top
1. Black Swan
Ik kwam met een ongemakkelijk gevoel naar buiten en dat is nog wel even blijven hangen. Waarom moest ik toch soms aan Showgirls van Paul Verhoeven denken?
2. Rabat
Erg leuke Nederlandse film. Gemaakt voor een prikkie in dit Nederland vol cultuurbarbaren.
3. 127 Hours
Moet de film nog steeds op een groot scherm zien, maar zelfs in het vliegtuig al indrukwekkend. Prachtige kleuren.
4. Horrible Bosses
Bij deze film heb ik wel veel gelachen, in tegenstelling tot de film op de floplijst.
Flop
1. The Hangover 2
Zelfs het lachgrage gezelschap, waarmee ik de film bezocht heb, kon de film niet redden.
Nog op de wishlist:
Bad Teacher (Cameron Diaz die auto's gaat wassen), The Fighter, The ides of march (de verkiezingen komen er weer aan), Margin Call, Moneyball (sport en statistieken, dat klinkt als een droom!), A Separation, The Source Code, The Whistleblower.
Bollers te A.
Top
1. Melancholia
Unieke film waarin de wereld vergaat door een naderende planeet. Alle big budget rampenfilms kunnen de prullenbak in, arthouse kan het nu ook. En het smaakt zoveel beter.
2. Drive
Samen met VW (op zijn aanraden) in Kriterion gezien. Fantastische film die mij boeide van de eerste tot de laatste minuut. Super soundtrack, super geacteerd, heerlijk subtiel met een flink jaren 70 en 80 sausje erover. Van dit soort films lust Bollers wel pap.
3. Black Swan
De intensiteit van deze film kan ik nog steeds oproepen. Dus op nummer 3.
4. King's Speech
Genoten van het acteerwerk en het verhaal. Heerlijk om te zien hoe Colin Firth toewerkt naar zijn belangrijke speech als Koning van Engeland. Tijdens die speech die het einde van de film inluidt, zat ik ademloos toe te kijken. Een goede climax is goud waard. Oscars? Wat mij betreft terecht.
5. Rise of the planet of the apes
Super prequel op de originele Planet of the Apes. Mooi opgebouwde film met super special effects.
6. The Fighter
Dit is gewoon het betere zondagmiddagvermaak.
Mee te L.
Top
1. Pina 3D
Ontroerende film over danslegende en haar tot familie verworden gezelschap met aangrijpende dansscènes en mooie persoonlijke interviews. Wenders weet gewoon hoe het moet.
2. A Separation
Zo'n film waarin inhoud en vorm elkaar versterken.
3. Tomboy
Mooie stille zomerse film over de worsteling van een kind met zijn/haar identiteit.
4. Les petits mouchoirs
Heerlijke film over vriendschap, waarvan je niet wil dat hij eindigt. Hier en daar nogal ongeloofwaardig, maar dat maakt helemaal niet uit.
5. De stand van de sterren
Mijn eerste film met VW, alleen daarom al een topper.
6. Biutiful
Heftige film. Visueel sterk, goed acteerwerk, goed verhaal. Niets op aan te merken. Daarom dan misschien toch een beetje saai.
7. Somewhere
Lekkere film die door zijn niksigheid dan toch weer ergens over gaat: leegheid.
8. Drei
Ook als Tykwer niet zo in vorm is maakt hij goede films.
9. Melancholia
Minder goed dan het zeer sterke Antichrist, maar de ontroerende slotscène maakt heel veel goed. En een mooi thema. Met die veelbesproken 'prachtige beelden' valt het wel tegen.
Flop
1. the Artist
Leuk uitgangspunt, sterke acteur, veelbelovend begin. Helaas is het concept totaal niet uitgewerkt en blijft de hele film hangen in zichzelf. Irritant voorspelbaar. En dan ook nog niet eens mooi gefotografeerd en geen echt zwart-wit.
Robert te G.
Top
• Oranges and sunshine
Rechtlijnig maar mooi uitgewerkt verhaal over de deportatie van kinderen naar het land van skippy. Zoon Jim blijkt ook over het nodige talent van zijn vader te beschikken.
• The artist
Het verhaal is ouder dan de stomme film, maar hoe mooi verteld.
• Barney’s version
and it’s a great version!
• Melancholia
Weet nog steeds niet wat ik ermee aan moet, maar het gevoel van melancholie beklijft tot in 2012.
• Tree of Life
Oneindige nietigheid. Ambitieus, maar meneer Malick maakt het waar.
• Black Swan
Vond Nathalie wat te mollig, maar verder prachtige Polanskiaans aandoende film.
Flop
• Hangover 2
Wat een beschamende copy and paste sequel.
Machiel te U.
Top
• Inside job
Briljante docu over het machtsvacuum van de bankiers in de VS. Goeie les 'how to bank'
• The way back
Spanning en avontuur. Hij kijkt lekker weg. Mooie rol voor Collin Farrel als bad guy waarvoor je toch sympathie krijgt.
• Lincoln lawyer
Verrassend goeie film.
• 127 hours
Lesje survival unlimited.
• The Kings speech
Flop
• Drive
Ik kan me niet herkennen in het enthousiasme rondom dit drama. Excuses aan mijn vriendin die terecht aan de krant begon na drie kwartier
• Hangover 2
Ik vond het laatste stuk leuk. Mike Tyson. Wat een top acteur.
Marlous te A.
Top
1. Pina 3D
Nu eens geen 3D om de 3D, maar als tool voor subtiliteit en diepte die dit indrukwekkende document tot leven brengt. Met geniaal gekozen settings. Chapeau!
2. Les Petits Mouchoirs
briljant in t vertellen van een klein&groots, zacht&ruw, grappig&triest en vertederend&confronterend vriendenverhaal... voel ik daar een traan opkomen?
3. Les femmes du 6ème étage
gewoon heerlijk op vrijdagmiddag met een cappuccino in de Moviesbios. Daar wordt een mens blij van.
Maaike te A.
Top
1. A Separation
Absolute winnaar van dit jaar. Ik werd zo vaak op het
verkeerde been gezet (en op mijn eigen vooroordelen gewezen). Velen
vroegen het zich al af: waarom worden er in Nederland niet zulke films
gemaakt?
2. The Tree of Life
zelden zo'n film gezien, gewoon prachtig gemaakt.
Alleen die twintig minuten-evolutie had er wat mij betreft wel uit
gemogen. Daarom geen winnaar.
3. The Whistleblower
Knalhard over mensenhandel met favoriet Rachel Weisz.
4. Drive
Mooi camerawerk en 'functioneel' geweld.
5. J. Edgar
Als dat geen Oscar is voor DiCaprio.
6. Black Butterflies
De enige film tot nu toe waarin Carice van Houten te
pruimen was. Nee, nu ben ik te negatief: de enige film tot nu toe waarin
Carice van Houten goed was.
7. The Artist
Het idee was leuk en het zag er fantastisch uit, maar de plot was uiteindelijk te dun voor de top 5.
8. Barney's version
Hij is eigenlijk altijd goed, maar misschien is dit wel Paul Giamatti’s beste rol. Hij kan de bad guy en de sukkel geweldig spelen en in deze film doet hij het ook nog eens heel ontroerend.
9. Midnight in Paris
Oké, het is geen klassieker, maar je kon er wel heerlijk bij wegdromen. Wat als…?
10. The King's Speech
Stotteren is zooo sexy!
Flop
1. The Rite
Had best potentie, maar wat een teleurstelling.
2. Pina
De enige film dit jaar waarbij ik voortijdig ben weggegaan.
Boring! En dan ook nog in 3D: Why Lord, why?
2. Piranha 3D
de enige film dit jaar waar 3D ook echt tot zijn recht
kwam, vooral als de afgebeten genitaleen je tegemoet zwemmen. Wel heel
hard gelachen, dat dan weer wel. Oh, was Piranha 3D van 2010? Vul hier dan
maar Shark Night 3D in. Niet gezien, maar ongetwijfeld meer van hetzelfde.
Tom te A.
Top
• The Artist
• Biutiful
• Black Swan
• Drive
• Hysteria
• Moneyball
• Pina
• Tinker Tailer Soldier Spy
Flop
• Apollo 18
wat een onzin
• de bende van Oss
hier had een goed verhaal in gezeten maar men koos er voor om er een slecht liefdesverhaal van te maken
• Margin call
ik heb het twee keer geprobeerd, wilde zo graag dat het geweldig was vanwege de acteurs, maar viel beide keren in slaap
• Tron legacy
niks van bij gebleven
• Tree of life
zelden zo kwaad uit een bioscoopzaal gekomen, eerste 20 minuten had ik het gevoel dat ik naar de meest geweldige film van 2011 zat te kijken...en toen was daar in eens een dinosaurus met gevoel...pfff