Beste lezer,
Dit is 2020, waarin niet meer onder ons:
Ω Buck Henry | [Sc, A, R] The Graduate | Catch-22 | The Man Who Fell to Earth | Heaven can Wait | Short Cuts | To Die For |
Ω Peter Lamont | [D] Live and Let Die | The Spy Who loved Me | Top Secret! | Aliens | True Lies | Titanic | Casino Royale |
Ω Ennio Morricone | [M] Per un pugno di dollari | Per qualche dollaro in più | Il buono, il brutto, il cattivo | Diabolik | C'era una volta il West | Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto | L'uccello dalle piume di cristallo | Città violenta | Una lucertola con la pelle di donna | Giornata nera per l'ariete | Giù la testa | 4 Mosche di velluto grigio | Cosa avete fatto a Solange? | Chi l'ha vista morire? | Revolver | Il mio nome è Nessuno | Spasmo | Novecento | Il Deserto dei Tartari | Days of Heaven | The Thing | White Dog | Once Upon a Time in America | The Mission | The Untouchables | Nuovo Cinema Paradiso | Stanno tutti bene | The Hateful Eighte |
Ω Michael Chapman | [C] The Last Detail | Taxi Driver | Fingers | Invasion of the Body Snatchers | Hardcore | Raging Bull | The Fugitive |
Ω Allen Daviau | [C] E.T. | The Color Purple | Empire of the Sun |
Ω Terry Jones | [R, Sc, A] Monty Python and the Holy Grail | The Life of Brian | The Meaning of Life | Labyrinth |
Ω Carl Reiner | [R, Sc, A] The Jerk | The Man with Two Brains | All of Me | Ocean's Eleven |
Ω Joel Schumacher | [R] St. Elmo's Fire | The Lost Boys | Flatliners | Falling Down | 8mm |
Ω Nikolai van der Heyde | [R] Help, de Dokter Verzuipt! |
Ω Robbe de Hert | [R] De Witte van Sichem | Lijmen/ Het Been |
Ω Kim Ki-duk | [R] The Isle | Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring | Bin-jip |
Ω Alan Parker | [R] Midnight Express | Fame | Birdy | Angel Heart | Mississippi Burning | The Commitments |
Ω Kirk Douglas | [A] Out of the Past | Ace in the Hole | The Bad and the Beautiful | Lust for Life | Paths of Glory | Spartacus | The Fury |
Ω Max von Sydow | [A] Het Zevende Zegel | De Maagdenbron | The Quiller Memorandum | The Exorcist | Never Say Never Again | Minority Report |
Ω Sean Connery | [A] Dr. No | From Russia with Love | Goldfinger | The Hill | The Offence | Zardoz | The Man Who would be King | Outland | Never Say Never Again | Highlander | In the Name of the Rose | The Untouchables | Indiana Jones and the Last Crusade | The Hunt for Red October |
Ω Honor Blackman | [A] "The Avengers" | Goldfinger | Bridget Jones's Diary |
Ω Diana Rigg | [A] "The Avengers" | On Her Majesty's Secret Service | The Hospital |
Ω Chadwick Boseman | [A] 42 | Black Panther | Ma Rainey's Black Bottom |
Ω Brian Dennehy | [A] Foul Play | First Blood | Gorky Park | Cocoon |
Ω Michel Piccoli | [A] Le Mépris | Belle de Jour | Diabolik | Topaz | La Grande Bouffe | Mauvais Sang |
Ω Ian Holm | [A] Alien | Brazil | Another Woman | Naked Lunch | The Sweet Hereafter | The Lord of the Rings |
Ω John Saxon | [A] Joe Kidd | Enter the Dragon | Tenebre | A Nightmare on Elm Street |
Ω Olivia de Haviland | [A] Captain Blood | The Adventures of Robin Hood | Gone with the Wind | The Heiress |
Ω Daria Nicolodi | [A, Sc] Profondo Rosso | Suspiria | Tenebre | Phenomena | Opera |
Ω Dolf de Vries | [A] Turks Fruit | Max Havelaar | Soldaat van Oranje | De Vierde Man | Zwartboek |
Ω Bram van der Vlugt | [A] Pastorale 1943 | "Medisch Centrum West" | "Sinterklaasjournaal" | Familie |
Waarin JB, VW & Lepaulski op zaterdag 27 januari samen dineren in restaurant Hong-Kong op de Westersingel in Rotterdam. Die maand wordt iedereen met Aziatisch uiterlijk opeens met een schuin oog aangekeken. Ook ons gezelschap bespreekt hoe verstandig het is om voor het traditionele IFFR etentje nou net in een Chinees restaurant af te spreken. Ideetje van LePaulski. Terwijl JB en VW het nog maar moeten zien, waarschuwt uitgerekend LePaulski dat het nieuwe Wuhan-virus niet te stoppen is. Hij lijkt de meest ingelezen leek van Nederland op gebied van epidemiologie. De relatief lange incubatietijd, de verspreiding via de lucht en de geglobaliseerde reiscultuur; niets lijkt wereldheerschappij van het virus in de weg te staan.
Dit is vóór het eerste bevestigde geval in Nederland, het carnaval moet nog plaatsvinden en de skihut feestjes in de Italiaanse Alpen zijn in volle gang. Ook toiletrolhamsteren is een onbekend fenomeen en op straat applaudisseren voor het zorgpersoneel (eenmalig of niet) klinkt dan nog absurd. Om niet te spreken van 5G-virus complottheorieën van antidemocratische en racistische oorsprong.
LePaulski's onheilstijding (zeker achteraf) voelt als de openingsscène van een Roland Emmerich rampenfilm. Films als Outbreak (1995) en Contagion (2011) worden niet voor niets in het voorjaar opeens veel gestreamd. Tijdens de titelsequentie keuvelen we als no-name extras nog argeloos over het hypothetisch gevaar, om niet veel later anoniem te sneuvelen. We maken plaats voor de werkelijke helden, die grotere rampen moeten voorkomen.
Uiteindelijk speelt de werkelijke plot zich lang niet zo apocalyptisch uit als je van een stevige genrefilm mag verwachten. Maar gewend als we zijn aan onze zekerheden, voelt het dit jaar alsof we wel degelijk met zijn allen door het oog van de naald kruipen.
For Your Eyes Only LEZERS TOP 2020
|
Ik weet niet hoe ik het had gedaan als ik in een bioscoop had gezeten, maar thuis moest ik hem halverwege afzetten omdat mijn hoofd het niet meer aankon. Is er al een support-group opgezet voor de slachtoffers van deze Kaufman?
Goed doordachte horror met een boodschap voor de wereld. En het besef dat wij de gelukkigen zijn die op de bovenste verdieping leven.
Sowieso al fascinerend doordat het is opgezet als ware het een enkel shot. En in dat shot wordt je als kijker meegevoerd langs indrukwekkende sets en beklemmende scenes.
Rauw, hard, kil. En tegelijk van een enorme schoonheid en kracht. Omdat het in een zeer nabije toekomst speelt is de artistieke vrijheid maximaal.
Je weet dat oorlog verschrikkelijk is, maar de horror komt op deze manier erg dichtbij.
Het is geen toeval meer dat Adam Sandler het best tot zijn recht komt in meer serieuze rollen. Oneindig zonde, wordt hij dus al z'n hele carrière verkeerd gecast.
Goede tijden voor George MacKay, want net als in 1917 pakt hij ook hier glansrijk de hoofdrol. Had misschien een half uurtje korter gekund.
Leuk gedaan deze verfilming van het stripboek. Waarschijnlijk de eerste in een drieluik.
Ietwat te lange roadtrip door het koloniale Afrika van een eeuw geleden. Als klein Portugees soldaatje had je het toen helemaal niet makkelijk blijkbaar.
Er gebeurt eigenlijk niet eens zo gek veel, maar toch is er een constante spanning van naderend onheil en mysterie. Knap gedaan.
Zeer lui vervolg op Suicide Squad waar ik veel meer van had verwacht met het interessante karakter Harley Quinn.
Deze weet niet wat het wil zijn en dus probeert het alles tegelijk, met teleurstellend resultaat. Pattinson en Dafoe weten gelukkig nog wel raad met de gekte.
Cultfilmpje uit Brazilië is bij vlagen vermakelijk maar ook hier had het allemaal wel wat korter gekund.
Ook het tweede seizoen is nog zeer de moeite waard. This is the way.
Vreemd op een hoog niveau.
Inmiddels meer dan 50 jaar oud, maar nog steeds onderhoudend door de goede scripts en acteerprestaties.
Confronterende spiegel voor de Nederlandse samenleving die breder gaat dan enkel het beantwoorden van deze vraag.
Meesterlijke meta-satire waarbij alles wat je ziet en hoort een betekenis heeft. Waarvan akte.
Onweerstaanbaar krachtige kaders vangen de mannen en vrouwen die in een nabije toekomst brokstukken van een/de oorlog in Oekraïne opruimen.
Kleine krabbelaar heeft een monomane drift om het te maken, helaas ontbreekt hem het talent. Begeleid door een prima 80s synth soundtrack hosselt hij, met schuldeisers in de nek, zich een weg naar een set ongrijpbare edelstenen.
Een Roemeense sportkrant onthult de corruptie in de gezondheidszorg: de hele maatschappij lijkt tot op het bot verrot. Onthutsend beeld van (al te herkenbare) sterke mannen zonder geweten en een bevolking die is gaan geloven in hun cynisme.
Hartverscheurende docu over het leven van een doktersgezin onder de opstandelingen in Aleppo. Diptiek met Collectiv over de wreedheid van corruptie, nepotisme en fascisme in onze tijd. Verplicht kijkvoer voor iedereen die tijdens deze pandemie eiste zijn leven terug te willen.
Als je dan toch bezig bent… kijk dan deze docu over infiltratie in de wereldwijde wapenhandel van Kim Jong-un. Het amateurisme van de Noord-Koreanen is lachwekkend, het opportunisme van hun handlangers schrikbarend. In scène gezet of niet, de gedragspatronen voelen deprimerend echt.
Hoofdrolspeler Beliena is de ontwapenende rockster priester/oplichter die een dorp van zijn collectieve schuld moet verlossen. Het feel good verhaal over misdaad, straf en vergiffenis is voorspelbaar en toch verrassend bevredigend.
Het spetterende samenspel maakt van dit toneelstuk een zeer kijkbare ervaring. Boseman stopt alles wat hij heeft in zijn laatste rol en doet beseffen dat zijn charisma over slechts een klein oeuvre verspreid blijft.
Existentiele SF animatie in drie delen, met verraderlijk eenvoudige stijl. Het liefdesverhaal van Emily en David en hun klonen is humoristisch, ontroerend en vol verbeeldingskracht.
[tip: start met Hertzfeldt's gratis beschikbare Meaning of Life uit 2005]
Dit schitterende filmmateriaal is met sterke beeldredactie geboetseerd tot een indringende blik op gekoloniseerd Indonesië. De invoelende vertelstem en het sounddesign voeren je mee met het ontwapenende (en fictieve) kindermeisje Baboe.
De Small Axe-serie speelt in het Londen van de jaren 60, 70 en 80 en belicht de West Indies gemeenschap voor wie de liefde voor hun gemeenschap en muziek onder druk staan van institutionele discriminatie. Parkes is geweldig als wanhopige restauranthouder die vermalen wordt in de strijd tussen activisten en politie.
Twee soldaten vechten zich non-stop en verbeten door het vijandelijke no-man's land in België. De schijnbaar onversneden film is minder virtuoos als The Revenant, maar is ook minder over the top en biedt een sentimentele finale die toch ontroert.
Deze spannende high concept horrorfilm verbeeldt het kapitalistisch systeem met een vernuftig bedachte, hardvochtige cellentoren. Wanneer de prima acteurs alle survivalstrategieën hebben uitgetest, blijft het onduidelijke einde nog veel antwoorden schuldig.
Net als Lovercraft (de schrijver van het oorspronkelijke verhaal) heeft de film een charmante flair dat moeilijk richting en structuur weet te vinden. Allemaal niet erg origineel, maar de degelijke acteurs maken er het beste van.
⚔.) the lighthouse (Robert Eggers, Canada)Hypergestileerde doemfilm probeert veel te veel te zijn; horror, thriller, (historisch) drama, psychologische trip etc. De opgeblazen soundtrack en het vreemde accent van Pattinson helpen allemaal niet. Toch nieuwsgierig wat hierna komt van de maker van The VVitch.
☆.) The Hidden Fortress (1958, Akira Kurosawa)
☆.) Orfeu Negro (1959, Marcel Camus)
☆.) Ben Hur (1959, William Wyler) [ + bonus: de wagenrace uit Ben-Hur 1925! ]
☆.) Il Posto (1961, Ermanno Olmi)
☆.) Ikarie XB-1 (1963, Jindrich Polák)
☆.) Women in Love (1969, Ken Russell)
☆.) In the Heat of the Night (1969, Norman Jewison)
☆.) Klute (1971, Alan J. Pakula)
☆.) The Andromeda Strain (1971, Robert Wise)
☆.) Drunken Master (1978, Woo-Ping Yuen)
☆.) The Shining (1980, Stanley Kubrick)
☆.) Escape from New York (1981, John Carpenter)
☆.) Schatjes! (1984, Ruud van Hemert)
De prachtige fotografie wordt verminkt door een eindeloos pretentieus en vormloos scenario én door (bijrol) acteurs die allemaal denken gecast te zijn als colonel Kurtz in Apocalypse Now.
Vrij humorloze, oppervlakkige, ritmeloze comedy over de oppervlakkigheid van televisie (talkshows). Dit is al vaker, eerder en veel beter gedaan in Network, 30Rock, The Larry Sanders Show. Emma Thompson onwaardig.
Andersson kan prachtige, somber grappige tableaus maken die verwonderen en visueel overdonderen. Maar wanneer hij te navelstaarderig wordt, is het intens saai, kil en onsamenhangend.
"We're gonna make a new rule. [ ] You think you can handle that?"
In 2020 straalde The Shining als een baken van licht. In het jaar waarin iedereen meer tijd thuis doorbracht dan voor mogelijk gehouden. In het jaar waarin werd verteld dat we alleen samen corona konden verslaan. In het jaar van de hamer en de dans. In dat jaar moest ik vaker dan ooit terugdenken aan The Shining.
"Wendy, I'm home."
Dat schier eindeloze shot waarin we langzaam inzoomen op de waanzin in het gezicht van Jack. Al die volgetypte vellen papier 'All work and no play makes Jack a dull boy'. Die onderhoudstaken in het hotel die Wendy voor haar rekening neemt. Die doodsangst in haar gezicht. Die eindeloze gangen die wachten op de skelter van Danny. Dat slagersmes, de hakbijl, de typemachine, de zendradio, kamer 237, The Gold Room, de skeletten, de tennisbal, de honkbalknuppel, het doolhof, de spiegel, de keuken, de vriezer, wit, zwart, jong, oud, de drank en de zee van bloed. Het kerngezin dat desintegreert. Goede voornemens waar niks van terechtkomt. De zonden uit het verleden. Werk, vrije tijd, spel, angst en verlangen. Rinse and repeat.
"We're all gonna have a real good time!"
Er is in de afgelopen jaren al zoveel gezegd en geschreven over The Shining. Alweer een aantal jaar geleden werd in de documentaire Room 237 duidelijk gemaakt dat de duiding van The Shining een bijzonder particuliere aangelegenheid is. Zoals iedereen ook zijn eigen waarheid vormde over de maatregelen in 2020. Ook van een aantal jaar terug is het fantastische video essay (te vinden op youtube): 'The Shining - Why we go insane (The myth of the madman)'.
Dit betoogt dat de bouwstenen van gekte en horror in The Shining de volgende zijn: (1) de mythe van het idyllische leven, (2) het contract dat mensen impliciet tekenen met de maatschappij waarin ze leven en (3) het idee van exceptionalisme dat landen aanhangen. Het zijn de elementen die nu ook een belangrijke rol spelen in onze omgang met de huidige pandemie.
"You are the caretaker. You've always been the caretaker."
Warner Bros bedankt voor het heruitbrengen van The Shining in de bioscoop op zo'n passend moment. Helaas was het de langere, Amerikaanse versie en niet de superieure Europese cut. Maar het is een kniesoor die zeurt over een paar extra minuten in 2020.