For Your Eyes Only - BONDPOLL

 

LePaulski

1. Mooiste Bond girl  **007**  Caroline Munro in The Spy Who Loved Me

2. Beste Bond song  **007**  All Time High - Rita Coolidge

3. Beste Bond vertolker  **007**  Roger Moore

4. Beste Bond film  **007**  Octopussy (gewoon niet over nadenken en de eerste 007 die je hebt gezien invullen)

5. Beste Bond villain  **007**  Richard Kiel als Jaws (The Spy who loved me, Moonraker)

6. Spectaculairste Bond actiescene  **007**  De ski achtervolging in On Her Majesty's Secret Service, met name vanwege de fantastische John Barry score

7. Eerst geziene Bond film  **007**  Octopussy (zie ook 4.)

8. Mooiste Bond gadget  **007**  Het portable vliegtuigje uit Octopussy.

9. Raad nu al het plot voor de nieuwe Bond film (2001)  **007** 

Bond goes Cyberspace. Nu Ernest Stavro Blofeld zichzelf laat herleven op het Internet, is Bond gedwongen zich op het net te begeven. De trage provider van de engelse geheime dienst en een post-millenium bug worden hem en de wereld bijna fataal.

10. Wie wordt de volgende Bond vertolker  **007**  Hugh Grant    



VW  

A) Mooiste Bond Girl

1) Ursula Andress  **007**  (Honey Ryder in Dr. No)
2) Carole Bouquet  **007**  (Melina Havelock in For Your Eyes Only)
3) Maryam d'Abo  **007**  (Kara Milovy in The Living Daylights)
4) Talisa Soto  **007**  (Lupe Lamora in Licence to Kill)
5) Diana Rigg  **007**  (Teresa, Contessa di Vincenzo aka Tracy in On Her Majesty's Secret Service)

B) Beste Bond Song

1) Bond Theme  **007**  (Monty Norman / John Barry)
2) Goldfinger/Diamonds Are Forever  **007**  (Shirley Bassey)
3) Tomorrow Never Dies  **007**  (Sheryl Crow)
4) Live And Let Die  **007**  (Paul McCartney)
5) For Your Eyes Only  **007**  (Sheena Easton)
6) Nobody Does It Better  **007**  (Carly Simon in The Spy Who Loved Me)
7) All Time High  **007**  (Rita Coolidge in Octopussy)
8) Licence To Kill  **007**  (Gladys Knight)


C) Beste Bond-vertolker

1) Connery
2) Moore
3) Dalton
4) Brosnan


D) Beste Bond Film

1) Connery:    A: Dr. No        B: You Only Live Twice
2) Moore:      The Man With The Golden Gun & For Your Eyes Only
3) On Her Majesty's Secret Service (is ook bepaald niet slecht)
4) Dalton:      The Living Daylights
5) Brosnan:    The World Is Not Enough


E) Beste Bond Villain

1) Ernst Stavro Blofeld         (Donald Pleasance in YOLT en Telly Savalas in OHMSS)
2) Scaramanga                  (Christopher Lee in The Man With The Golden Gun)
3) Baron Samedi                 (Geoffrey Holder in Live And Let Die)
4) Martin Campbell              (for directing Goldeneye)
5) Auric Goldfinger               (Gert Frobe: "No mister Bond, I expect you to die!")

Lifetime Achievement Award: Villains of S.P.E.C.T.R.E. (Special Executive for Counterintelligence, Terrorism, Revenge and Extortion)

F) Spectaculairste Actiescene

Auto maakt een 360 over de lengte-as over een rivier (TMWTGG)

G) Eerst geziene Bond film

Dr. No (zes jaar oud ofzo, besefte niet dat het een Bond was maar het gesluip door moerassen en riviertjes, met alle natte, plakkende overhemden van dien, staat me nog goed bij)

H) Mooiste Bond Gadget

Auto's als: Lotus Esprit onderzeeer (TSWLM) en de Aston Martin DB5 (Thunderball) of de Aston Martin Volante met skietjes (The Living Daylights)  



SPECIAL EDITION:  VW OUWEHOERT OVER TOEKOMST BOND

I en J) Raad het plot en vertolker Bond 2001

Deze neem ik even samen want dit is misschien de belangrijkste vraag. Mijn voorspelling is dat Bond zijn dood vindt (in de box office welteverstaan) binnen twee films als men op de huidige manier doorgaat. Zeker de 140 miljoen dollar kostende 'ontploffende achtervolgingen' grossen nu nog altijd zo'n 300 miljoen alleen al in de States. Maar de formule is inmiddels zo uitgehold, de one liners zo voorspelbaar en tam geworden dat ik het publiek (Het doorsnee Hoog Catherijne-publiek) in onze zaal nauwelijks op een lach heb kunnen betrappen. Daarbij zijn exotische locaties verre van imponerend in deze tijd waarin een reisje naar Thailand even duur is als een weekendje Parijs. Ook de ene na de andere chick verslindende en immer booby-trap overlevende Bond wordt minder en minder persoonlijk. Hij leeft niet meer, de koning is dood.

Nu weet ik dat er een hele generatie bestaat die niet Bond 1 t/m 20 heeft gezien en die zelfs lak heeft aan Connery of Moore. Maar ik ben er van overtuigd dat ook zij binnenkort door de slappe formule-ballon van Bond gaan heenprikken. Zeker gezien het succes van The Matrix of de State-of-the-Art hipness van John Woo-Actie en Tom Cruise-Coolness gecombineerd in de upcomming Mission Impossible II (Woo mag van mij gaan bewijzen dat ie toch in staat is een onderhoudende film te maken).

Ook is het waar dat Bond's ondergang al sinds eind jaren zeventig wordt voorspeld. Dit resulteerde in de onderschatte Dalton films The Living Daylights en Licence to Kill die als een zegen mochten worden beschouwd voor de bordkartonnen en rammelende Bondserie. Alleen Roger Moore's charisma hield het overeind in de jaren tachtig. De charme van Dalton (en ook de filmscripts) was het realisme, Bond leek haast een mens. Maar de boodschap kwam te vroeg, eind jaren tachtig. De mens beschouwde zichzelf nog als een nummer (iets wat ik zelf heden ten dagen nog steeds graag doe), was alleen bezig materiele welvaart te vergaren en had geen boodschap aan Bond's persoonlijke problemen. In de jaren negentig hebben we een redelijk proces van individualisering verhapstukt. De persoon is weer belangrijk, iedereen luistert naar zijn eigen muziek of dat nou, Grunge, TripHop, Klassiek, DeathMetal of één of ander Crossover is. Ook is er meer interesse voor de persoonlijke film.

Wat verklaart het ongekende succes van de Bond-formule in de jaren negentig dan? Ik heb geen idee. Uitgekiende en miljoenen-verslindende marketing is één antwoord. Waarom dan toch mijn voorspelling voor Bond's Waterloo? - Ik denk dat het succes van The Blair Witch Project misschien het antwoord is. Na zo'n goede 15 jaar van de BIG-budget, spektakel studio-films is er meer ruimte ontstaan voor de kleinere persoonlijke film, denk aan de individualisering van de smaak maar ook aan de ongekend lage kosten waarmee speelfilms tegenwoordig gemaakt kunnen worden. Dit heeft tot gevolg dat er per jaar in de States nog steeds zo'n vijftien 140 miljoen kostende Blockbusters gemaakt kunnen worden. Maar de pak-em-beet 50 interessante independents kunnen er opeens 200 worden. Een groot deel zal floppen maar de succesvolsten zullen grote delen van de markt opeisen en de nekslag voor menig blockbuster betekenen.

Mijn advies aan de producenten van Bond (want ik geloof stellig dat er nog plek is voor 007 in het nieuwe Millennium) is eens wat frisse en jonge executive p's, scriptschrijvers en directors op Bond los te laten met de vraag: Waarom kunnen die oude Bond-films nu nog steeds beroeren terwijl onze huidige miljoenenproducten zo slaapverwekkend zijn?


Tips van VW:

DERUIT: oneliners, obligate Bondgirls (hooguit 1 of 2 sterke karakters), de slapstick met de gadgets op het hoofdkantoor, de bombastische ontploffingen om de 20 minuten, alle klassieke Bondsets in één film (Op de sneeuw, onderwater, op boot, tropisch eiland, 'DOOM'-fabriek van de schurk, aan een kabellift, op een ruimteschip, in een casino etc etc) je moet kunnen zeggen "dat was die Bond in de sneeuw" of "...op een duikboot", maak er geen gezichtsloze mix van, schurken met totaal absurde plannen voor werelddominatie, onlogische plots met alleen actie-elementen, etc.

BLIJVEN: de auto's met gadgets, de Engelse productie met dito acteurs, de foute namen van Bondgirls, schurken met licht absurde plannen voor werelddominatie, Bond met iD oftewel een karakter, logische plots met thrillerelementen, etc.





Geplaatst: 23-12-1999



filmrecensie home