For Your Eyes Only part XCIV

Anna had genoeg van mannen, nu heeft ze er één teveel.


Liever Verliefd

Uit: 2003, Nederland
Regie: Pim Van Hoeve
Met: Miryanna van Reeden, Chris Zegers, Romijn Conen

Synopsis: Als Anna de bons krijgt van haar vriend zit ze er helemaal doorheen en heeft ze het gehad met mannen. Toch ontmoet ze kort daarop twee nieuwe exemplaren en komt ze voor de keuze te staan: Macho of Gevoelig.



LePaulski

Liever Verliefd heeft de schijn behoorlijk tegen. Een compleet nietszeggende titel voor een schijnbaar archaïsche, romantische komedie van het gevreesde productieteam De Levita - Nijenhuis (Costa!, Volle Maan). Maar het is allemaal zo slecht nog niet, want Liever Verliefd blijkt na overwonnen scepsis gewoonweg amusant. Het draait allemaal rond Anna, die net gedumpt is en en even geen trek heeft in mannen. Enter pianist Romijn Conen (één van de Amstel vrienden van de reclame) en enter bouwvakker Chris Zegers (yeah, right). Deze onverwachte ontmoetingen maken dat ze snel terugkomt van haar eerder opgedane aversie. Sterker nog: ze heeft het verdomde moeilijk om een keuze te maken tussen de twee heren. En dan komt haar ex ook nog weer opdagen.


Dankzij de zichtbare lol waarmee de cast door Liever Verliefd wandelt wordt de film uitermate amusante. Met name Miryanna van Reeden weet te overtuigen. Ze is is niet buitengemeen knap, maar op de een of andere manier heeft ze een bijzondere uitstraling. Waarschijnlijk zijn het de ogen die betoveren. In een rol die makkelijk over the top kan gaan, blijft ze gewoon een sympathieke meid die het ook niet meer weet.


Het script heeft met name in de eerste helft de lach redelijk aan de kont hangen. Bijvoorbeeld als balletjuffrouw Wendy van Dijk en Romijn Conen een nummertje op de piano doen of als Miryanna van Reeden haar voetbalkwaliteiten mag tentoonspreiden met de Dolly Dots op de geluidsband. Die geluidsband zit trouwens tjokvol met Nederpop (Spargo, Time Bandits, Ten Sharp) en voor de meeste nummers is nauwelijks tijd om de intro uit te luisteren, maar toch werkt het. De tracks zijn zo overbekend dat er maar een flard van nodig is om het gevoel dat we erbij hebben op te roepen. Het zal een duit gekost hebben, maar de investering is het zeker waard.


Opvallend is ook het pure escapisme, waarmee Liever Verliefd vervuld is. Nergens zijn er (in Nederlandse films gebruikelijke) verwijzingen naar problemen in de samenleving en het einde lijkt zelfs te impliceren dat de film niet op aarde speelt. Het is de totale onschuld die charmeert en een beetje hoort bij volksvermaak zoals je dat vroeger nog wel op de publieke omroep tegen kon komen. Hier gaan mensen niet “neuken”, maar nog “met elkaar naar bed”. Dat is best charmant en zou anderhalf uur uitvlucht van dagelijkse beslommeringen moeten opleveren, ware het niet dat de één of andere imbeciel heeft besloten om flink los te gaan met de product placement. Dat de Viva een vinger in de pap had is vanuit het script gezien nog te begrijpen (en levert enkele hilarische naaktposes op), maar moeten de acteurs nou echt voortdurend met tickets van MyTravel en brillekokers van Hans Anders aan komen? De makers hebben blijkbaar niet begrepen dat escapisme per definitie consequent moet worden doorgevoerd.


LePaulski geeft **½



VW

Waren het Chris Zegers’ (Rob) eigen buikspieren of was er een stand-in gebruikt op de set van ‘Liever Verliefd’? Dat soort vragen kun je verwachten wanneer je een zaal vol met fan-girls de vragen laat stellen als de sterren worden voorgesteld aan het publiek bij de Nederlandse premiere. En het waren deze vragen die de ietwat zenuwachtige presentator hielpen wat sjeu aan het geheel te geven. Zo weten we nu ook dat Hoofdrol speelster Miryanna van Reeden (Anna) in het echte leven strikt monogaam is, dat Romijn Conen’s (Sander) favoriete filmmoment een heftige kusscene in de regen is en dat regisseur Pim van Hoeve nadenkt over de sequels: ‘Liever Verloofd’, ‘Liever Getrouwd’ en ‘Liever Gescheiden’. Het enthousiasme van de regisseur werkte aanstekelijk. Zijn vreugde over het feit dat de film bij de testscreenings en bij de première zo goed werd ontvangen maakte het geheel alleen maar leuker.


Nu is er niet direct sprake van een nieuw eigenzinnig talent in het Nederlandse regisseursgilde maar dit productieteam heeft een leuke romantische komedie voor een heel breed publiek neergezet dat met een beetje mond-op-mond reclame nog best een (sleeper)hit kan worden. Van Reeden maakt een mooi filmdebuut als journaliste die genoeg heeft van onbeholpen verliefdheid en zich probeert op te stellen zoals ze denkt dat mannen dat doen. One-nite-stands zonder verliefd worden dus. Het flinterdunne script herbergt desondanks leuke momenten zoals het verjaardagsnummer dat de heimelijk verliefde Sander componeert voor de balletjuf Susan (Wendy van Dijk). Dit zingt hij uiteindelijk flink gegeneerd met gebroken stem met het balletklasje in het bijzijn van haar plotseling opduikende vriend.


De zwart/wit foto’s van de naakte lichamen van de acteurs met bijbehorend commentaar die door de film gemonteerd zijn, zijn niet zo origineel als ik aanvankelijk dacht. Het blijkt een in-joke met de potentie om een heel roedel Vivalezers naar de bioscoop te lokken. Toch is het leuk gedaan en de dames kan ik verzekeren dat Chris in zijn volle glorie te bewonderen is. Van de vier hoofdrolspelers viel alleen Elle van Rijn (Ellen) tegen maar haar rol was ook niet meer dan dat van een aangever voor Miryanna van Reeden. Helaas krijgt Van Rijn geen moment over de bühne dat Ellen een speciale vriendschap heeft met Anna. ‘Liever Verliefd’ is niet altijd even geslaagd maar pretentieloos, fris en vrolijk voor wie in een stemming is waarin je op een terrasje uren naar voorbij dribbelende stelletjes kan kijken.


VW geeft **





Gezien: 13-03-2003

Beste Zomergasten,

VW en LePaulski gaan dit keer double-dutch en het kost je geen cent. Met de twee gerecenseerde Nederlandse komedies verdubbelen we bovendien het vaderlands product in onze archieven. ‘Liever Verliefd’ is schijnbaar hard op weg één van de grootste Nederlandse klappers te worden van dit jaar. Wij waren onlangs bij de premiere in Utrecht waarbij cast en crew nog een meet ’n greet verzorgde met de fans. Daarover meer in mijn stukje.
‘Zus & Zo’ stamt alweer van eind 2001 maar werd weer uit het vet gehaald naar aanleiding van de Oscars 2003. Zo werden wij alsnog geconfronteerd op dit filmpje tijdens het Oscar weekend in de Amsterdamse bioscoop The Movies. Binnenkort horen jullie meer over deze gedenkwaardige dag en nacht. Hier krijgen jullie vast een voorproefje.

LePaulski, wie kies jij?



Home