For Your Eyes Only part CXXVI


La Meglio Gioventù - 1

Uit: 2003, Italië
Regie: Marco Tullio Giordana
Met: Adriana Asti, Sonia Bergamasco, Alessio Boni, Valentina Carnelutti, Fabrizio Gifuni, Luigi Lo Cascio, Maya Sansa, Jasmine Trinca



VW

Wanneer twee broers Nicola en Matteo eind jaren zestig samen met twee vrienden op vakantie gaan, verandert hun leven dramatisch. Nog voor ze vertrekken, pikken ze Giorgia, een kennis van Matteo, op uit een psychiatrisch instituut. Hun twee vrienden halen ze niet meer in maar samen met de introverte Giorgia beleven ze een aantal prachtige dagen. Totdat Giorgia op enigszins vreemde wijze opgepakt wordt (één van de weinige minpuntjes aan dit epos) en weer in het instituut beland. Beide broers, die inmiddels warme gevoelens hebben ontwikkeld voor het meisje, voelen zich schuldig maar besluiten dat ze er weinig meer aan kunnen veranderen. De vakantie wordt afgelast en Matteo keert terug naar Rome terwijl Nicola op de bonnefooi naar Noorwegen reist, waar hij werk vindt in een houtzaagfabriek.


Het klinkt allemaal niet erg spannend en normaal gesproken trek ik niet zes uur uit om hiervan op tv of in de bioscoop getuige te kunnen zijn. Maar het Rotterdam Film Festival heeft een neusje voor het programmeren van zeer gewaardeerde miniseries. Die in filmvorm al snel het predikaat epos verdienen. Bovendien kan het nooit kwaad om een Italiaanse film aan je persoonlijke festivalselectie toe te voegen. Vanwege het licht vertier, prettige acteerwerk en mooie actrices/acteurs die ze over het algemeen te bieden hebben. Een gegarandeerd lichtpuntje dus tussen de soms sombere of trage denkwerkjes die ook gezien moeten worden. La Meglio Gioventù heeft het allemaal, zozeer zelfs dat ik van geluk mag spreken dat dit nu ook wordt uitgebracht in de bioscoop want ik had alleen een kaartje gekocht voor het eerste deel.


De twee broers groeien politiek en ideologisch uit elkaar en gedurende de ups-en-downs van hun levens kruisen ze voortdurend elkaars pad. Natuurlijk speelt de sterke bloedband hierbij een grote rol. Matteo is de dichter en literatuurstudent die, vanwege zijn morele kopzorgen, onderduikt in het leven van het politiekorps. Nicola is de veelbelovende medicijnen student, die wat wil terugdoen voor patiënten als Giorgia en hij vindt in de psychiatrie zijn roeping. Beiden worden ouder tegen het licht van de grote en kleinere gebeurtenissen die het leven in Italië bepaalden sinds de jaren zestig; het WK voetbal, de overstroming van Florence en opkomst van ultralinkse groepen als de Rode Brigade. Terwijl het veranderende Italië op de achtergrond blijft, vormt het een mooie balans met de ouder wordende karakters op de voorgrond.


Regisseur Giordana heeft het verhaal voor de televisie geschoten maar kreeg op menig filmfestival de handen op elkaar. Nu in Rotterdam heeft de film zelfs de publieksprijs gewonnen. Het blijkt geschapen voor het witte doek. Net als de prachtige Italiaanse tv-serie over een arme boerenfamilie in Toscane rond de eeuwwisseling, L'Albero degli Zoccoli (de Klompenboom) van regisseur Ermanno Olmi. Dat won in 1978 de Gouden Palm voor beste film. Na drie uur had ik werkelijk een brok in mijn keel van de verwikkelingen rond familie Carati en had ik er gemakkelijk nog drie uur aangeplakt. Dit soort films weten een ritme te creëren dat alles om je heen doet vergeten en laat snakken naar meer.


VW geeft ***



jouw mening



Gezien: 24-01-2004

Beste filmaficionados,

Hier is dan mijn eerste Rotterdam-verslag. Simon Field mag dan afscheid gaan nemen als directeur, dat weerhoudt mij er niet van nog even wat films onder de loep te nemen. Te meer omdat deze films snelle releases gaan krijgen in de reguliere bioscopen.

VW



Home